Reykjavík - Höfdi Reykjavík - Sólfar Reykjavík - Sólfar Reykjavík - Hallgrímskirkja Reykjavík - Hallgrímskirkja Reykjavík - Hallgrímskirkja Reykjavík Reykjavík - gay parade Reykjavík - gay parade Reykjavík - gay parade Reykjavík - gay parade Reykjavík - Hallgrímskirkja Reykjavík - Hallgrímskirkja Reykjavík Reykjavík - vodojem Perlan Modrá laguna Modrá laguna Modrá laguna

Island 2007

11. 8. Reykjavík, Hallgrímskirkja, Modrá laguna

Paliho deník, den 16: polojasno, slunce

To nám to počasí snad dělá schválně. Teď na konci, před odletem, bude pařák, snad i na sandály.

Vyrážíme do města, první zastávkou je dům Höfdi, kde jednal Gorbačov s Reaganem. Původně to byla rádiová stanice, kde byla přijata první rádiová depeše na Islandu.

O kousek dál na nábřeží je novodobá skulptura vikingské lodě Sólfar. Někomu se líbí, někomu ne, jako vždycky.

Pokračujeme ke kostelu Hallgrímskirkja, kde zrovna končí zkouška na večerní koncert sakrální hudby. Díky tomu objevujeme, že mají překlopné lavice. Buď můžou sledovat kázání nebo koncert na druhé straně. Ohromné varhany, jež mi připomínají kosmickou loď, která narazila do kostela.

Výtah nás vyveze na věž (350 ISK; pozn. Čenda: lístky se nekontrolují, ale všichni si je dobrovolně kupují), odkud se kocháme nádherným výhledem na celé město.

Hlavní ulicí scházíme dolů do města, kde se snad poprvé dělíme. Někdo jde hledat kešky a někdo užívat života. Kafíčko, zákusek, politická debata, paráda. Cestou nazpět míjíme totálně ucpané ulice a posléze zjišťujeme, že důvodem je místní gay parade. Chvíli koukáme, chvíli se probíjíme davem a nakonec vítězíme a nacházíme auto.

Odjíždíme k jedné z dominant města - vodojemu Öskjuhlíd. Vystoupáme na vyhlídkovou terasu a porovnáváme výhledy. Hned pod námi je umělý gejzír, v dáli městské letiště. O patro výše nad námi je luxusní otáčivá restaurace, ale my se spokojíme s obědem na trávníku venku u gejzíru. Pozn. Jitka: od nějakýho hmyzu máme všichni pěkně zapráskaný kalhoty.

Opouštíme město, navštěvujeme stejný diskont jako při příjezdu, doplňujeme zásoby na dlouhou cestu domů a ubytováváme se v motelu Best ve Vogaru.

Trochu nezvyk po takové době nestavět stan, ale byla to podmínka cestovky při pronájmu auta mít aspoň jednu noc někde v hotelu, a tak jsme zvolili poslední noc před odletem. Prohledáváme všechny skuliny v autě a zase si všechno cpeme do báglů, snad už naposledy.

Večerní program vyplní Modrá laguna. Máme trochu šok z ceny (1800 ISK), ale nakonec ho rozdýcháme a jdeme dovnitř. Čenda někde vyštrachal, že koupaliště vzniklo náhodou, když se odpadní voda z elektrárny oproti původním předpokladům nevsákla do země.

Teď se přistavuje další část, zřejmě za cílem vyždímat víc peněz z turistů. Oproti Mývatnu je tu navíc léčivé bahno, jímž jsou snad všichni kromě nás opatlaní. Plavčice nás hlídá zabalená do zimní bundy; je to snad jediné koupaliště, kde nemusí mít plavky.